Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

måndag, oktober 23, 2006

Släktforskning och lite annat

Jag håller också på med släktforskning lite grann, men inte så intensivt som hustru Persson. I dag har jag varit på folkbokföringen, som ligger i samma lokal som skattekontoret, och plockat fram lite aktuella adresser på nu levade personer till Christian. Har man namn och födelsedag kan man plocka fram adressen på personen och kolla om den är gift eller har några barn och i så fall när de är födda. Systemet har en del svagheter. Sambor kan man inte hitta. Man måste veta efternamnet på personen. Det räcker inte med personnummret. Barn som bor på annan adress får man inte heller fram. Men trots detta är det en otroligt rik källa att ösa ur. Varje folkbokföring har eller i varje fall bör ha en terminal för allmänheten. Jag har förstått att i Landskrona är jag nästan den ende privatpersonen som använder den. Det beror kanske på att de flesta släktforskare ägnar sig åt gamla tider. Men även nu levande släktingar kan vara kul att känna till även om de inte betalt TV-licensen.
Jag har idag även varit på Citykliniken och kollat min förkylning. Enligt läkaren var det ingen större fara på taket. Medicinen var gratis pga att jag har frikort just nu. Alltid något för en gammal skattebetalare.

1 Comments:

Blogger Christian Persson said...

Tack för hjälpen/Christian

10:40 fm  

Skicka en kommentar

<< Home