Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

torsdag, oktober 26, 2006

Kompostmyra Hypoponera punctatissima

Min dotter Annika som är miljöinspektör i Orsa ringde mig och frågade om hon kunde skicka ner några mystiska insekter som en person hade lämnat in på miljökontoret. Han hade slamsugit sina avloppsledningar och då hade ett rör gått sönder och det hade kommit ut en massa små insekter. Nu undrade han om de kunde ställa till någon skada. Jag gissade att det kunde vara fjärilsmyggor för sådana brukar leva i rören under tvättfat o liknade. Men skicka ner dem får vi se. De kom. Det var inga fjärilsmyggor. Tyckte mest de likande någon sorts myror, men det var ingen art jag kände till. Sagt och gjort jag tog djuren och åkte till entomologiska muséet i Lund. Roy Danielsson tittade noggrant på dem. Visst är det myror sa han, men längre kommer jag inte. Det här ett fall för Per Douwes, landets främste myrkännare. Han finns nog på sitt rum fast han är pensionär. Han var där. Tog omedelbart en titt på djuren. Jaha, det är Hypoponera punctatissima . Den heter kompostmyra på svenska och lever ett mycket undangömt liv. Jag berättade dess historia. Intressant sa Per; det blir en ny prick. Den är inte känd från Orsa men väl i Rättvik. Finns mycket sporadiskt i hela landet. Han fick djuren som belägg för fyndet. Glad i hågen åkte jag hem och meddelade Annika. Hon blev glad att problemet var löst skulle genast meddela den bekymrade personen. Det är trevligt att man kan vara till lite nytta ibland. Ciao!