Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

torsdag, november 02, 2006

Alkekung


Jag är medlem i något som kallas microbirding. Som sådan håller man på med fågelskådning inom en viss kommun, för min del Landskrona. Är man extra på hugget kan man skåda i flera kommuner. Det gäller att hitta så många fågelarter som möjligt under ett år. Vid nyår börjar man om från början. Varje gång man sett en ny art läggs detta in på saiten. Ofta ger man lite kommentarer om fyndet, speciellt om det rör sig om lite sällsyntare arter. Jag brukar vara rätt aktiv i början på året, men sen brukar det mattas av. Andra intressen pockar på. Fast jag brukar kolla på saiten ganska regelbundet. Det kan dyka upp något extra kul. Och i dag fick jag se att de hade sett alkekung i Borstahusens hamn. Den lever normalt på Spetsbergen och Grönland, men ibland kan den dyka upp här nere, särskilt efter hårda stormar. Och det har alldeles nyss varit storm härnere. Jag har aldrig sett en levandes alkekung, så jag tog hustru med mig och körde ner till Borstahusen. Har man tur så finns den kvar. Vi gick på insidan av betongen och ta mig tusan längst ut vid utloppet fick vi syn på alkekungen. Sedan följde vi den ett bra tag. Den var uppe en liten stund sen dök den ner och kom upp på ett annat ställe ofta en bra bit bort. Jag hade tagit med mig min nya kamera och tog ganska många bilder. Några blev faktiskt ganska hyggliga. Vi åkte hem glada i hågen. I kväll väntar artsupen.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Unikt verkligeb

8:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home