Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

lördag, november 04, 2006

Ny rovstekel för Sverige

Jag håller på med insekter av diverse slag. Skalbaggar har jag alltid hållit på med, åtminstone de senaste 40 åren. Men så fuskar jag även med andra grupper. Lite halvvingar brukar jag plocka på mig. Vildbin har tagit mycket av min tid de senaste åren. Och så brukar jag samla på mig lite andra steklar såsom rovsteklar och solitära getingar m. m. För ett tag sedan skickade jag en låda med sådana steklar till Sven Hellqvist, som är jätteduktig på sådana djur. Idag fick jag ett mail att han hittat en ny art för Sverige i min låda, en rovstekel som heter Lindenius panzeri. Närmast känd från Danmark. Sånt är kul- man tycker man bidrager lite med kännedomen om vår svenska fauna. Hoppas det är inte sista gången.
Till sist bör tilläggas att nu är det åter aktuellt med en artsup av bästa märke.