Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

söndag, november 12, 2006

Romresan

Dag 1. Vi åkte till Rom på torsdagen. Det var fint i Landskrona. Vi gick på bussen utanför rådhuset. Löste biljett på bussen: två till Kastrup. No problems. Väl där träffade vi våra medresenärer. Flighten gick finemang. Två minibussar hämtade oss och körde oss till vårt hotell Capitol. Det var lite gammalt, men OK. Nu hade Lennart, vår boss, ordnat det så att det var full speed direkt. När vi checkat in väntade oss en guide, som var beredd att ta hand om oss. Ulla hette hon. Vi begav oss ut i det antika Rom. Vi tog tunnelbanan från Termini där vi bodde till Collosseum. En jätteanläggning byggd 80 e Kr av 10000 judiska slavar under kejsare Vespasianus regering. Ursprungligen hette den Amphitheatrum flavium, men blev sedan kallad Collosseum efter namnet på en närbelägen riven staty som den förhatlige Nero låtit resa över sig själv och som hette Collossos. Anläggningen var enorm. Kunde ta över 50000 åskådare. Mycket hade raserats, men den var fortfarande imponerande.
Mittemot låg Forum Romanum (nedre bilden), som var kärnan i det romerska imperiet. Det är till stor del utgrävt och man ser hur det sett ut under romartiden. Men efter romarriket fall och framåt förstördes det mesta av prakten. När utgrävningarna påbörjades på 1800-talet låg det ett jordlager på ca 8, just det 8 meter över det ursprungliga torget och platsen användes som betesplats för kor. Vi såg curian, regeringsbyggnaden, där senaten höll till och fattade alla viktiga beslut. Där finns flera triumfbågar bl a Septimus Severusbågen, som blev förebilden för alla framtida triumbågar och mycket mera. Ja vi såg mycket mera än det antika Rom. Värt att nämna är Fontana di Trevi (övre bilden),som vi svenskar kännor därför att Anita Ekberg badade där en gång i tiden. Den var enorm. Rundvandringen slutade vid Spanska Trappan. Kl 19 intog vi en god trerätters måltid som bestod av cannelone, kalvstek och ost. Sen promenerade vi till hotellet som låg ca 2 km bort. Det kändes skönt att ta en dusch och lägga sig i sängen.

Dag 2. Efter frukost tog vi bussen till Vatikanen. Sedan stod vi i den största och längsta kö som jag varit med om. Mellan 500 - 1000 m lång och minst 5 m bred, ja det handlade om flera 1000 människor. Efter 1 1/2 timme var vi framme. Där fick vi hörlurar. Sedan följde en fantastisk vandring genom vatikanmuséerna och sedan vidare till det formidabla Sixtinska kapellet med Michelangelos målningar. Särskilt minns jag mannens skapelse och yttersta domen. Sen vidare in i Petruskyrkan. Michelangelos pietá var ett mästerverk. Drottning Kristinas gravmonument och så mycket annat. Allt var stort och mäktigt och praktfullt. Det tog resten av förmiddagen och lite till. Sen åt vi en alltför dyr lunch. Det är dyrt att äta ute. Sen strosade vi runt i Rom. Efter en halvmil var vi åter på hotellet. På kvällen åkte hela gänget till Trasteveri dvs området på andra sidan Tibern. Där åt vi en god måltid. Priset skall inte prata om, men det är ju inte var dag man är i Rom.

Dag 3, lördagen, hade vi fria aktiviteter. Vi tittade på Sancta Maria Maggiore, kyrka nummer två efter Petruskyrkan. Imponerande i sin prakt, men samtidigt nästan beklämmande med alla dessa rikedomar. Katolikerna tycker nog inte så, men så är de ju också lite mer religiösa än vi svenska protestanter. Nåja, nästa mål var Trajanuskolonnen, som för mig var ett måste. Den var rest efter kejsar Trajanus två fälttåg mot Dacien dvs nuvarande Rumänien. I en spiralslinga beskivs episoder från fälttågen med 2500 bilder. Kolonnen är väl bibehållen efter ca 1900 år.
Sen gick vi till Campo di fiori, en jättestor blomster- och fruktmarknad. Mycket folk liv och rörelse. Vi fortsatte till Piazza Navona. Strosade runt och åt lunch. Det var nästan 25 grader och solsken. Ljuvligt. Nästa mål var Ara Pacis Augustae, det augustinska fredsaltaret, från 13 e Kr. Man riktigt kände historiens vingslag. Därefter till Piazza del Populo. Ett stort vackert torg med en 3500 år gammal obelisk från Egypten, som de höll på att reparera just när vi var där. Nu började vi bli trötta och vi vände kosan mot hotellet. Inhandlade en flaska vin och en korkskruv och efter mycket letande även en god ost. Vi kopplade av på rummet och försökte ta till oss allt vad vi sett under de här tre dagarna. Under tiden avnjöt vi vinet och osten.
Dag 4. På söndagen åkte vi hem. Det var som det brukade - en hel del väntan, en riktigt hygglig flygresa och så på kvällen var vi hemma.
Vi har haft en fantastisk resa, intensiv med bra guidning, fantastiskt väder hela den aktiva tiden. När vi lämnade hotellet ösregnade det. Tala om tur.