Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

måndag, november 06, 2006

Vinprovning

I kväll var det vinprovning på Siriuslokalen. Vi är med i munskänkarna sedan många år tillbaka. Vi går inte på alla provningar, men när det verkar lockande så ställer vi upp. I kväll var det importören Divine som presenterade en del av sitt sortiment. Vi fick smaka på Pinot Noir från USA, Syrah från USA och Australien, fast där heter druvan Shirah och som grädde på moset en Amarone från Italien. Den gillade jag. Super. Efter provningen åt vi kalkonbröst och drack ytterligare ett hyfsat vin. Köpte lotter, men det blev ingen vinst. Bättre tur nästa gång.
Jag har hållit på med viner i många år. Tagit både 1 och 1 1/2 betyg i vinkännedom, men tycker fortfarande att jag kan nästan ingenting. Det var en himla skillnad mot i början. Då tyckte jag verkligen att jag behärskade ämnet. Men such is life. Alla dessa lukter som finns i vinerna kan jag inte hitta hur mycket jag än försöker. Jag klarar dock att känna om vinet är ekat eller ej. Det är väl alltid något. Och så gillar jag primitivo. Och det gör Birgitta också. Man behöver inte kunna allt.