Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

måndag, november 27, 2006

Fransk matlagning







Jag har varit borta ett tag så skrivandet har liksom kommit i otakt. Men jag skall försöka reda ut det så gott jag kan. I torsdag hade vi fransk matlagning. Det är ett gäng som hållit på jättelänge. Det började med en kurs i fransk konversation, som sedan övergick till fransk matlagning, där man talade franska samtidigt som man lagade fransk mat. Jag har varit med ett antal år, dock ej från början. Numera har jag varvat ner lite och gör ett besök per termin. På så sett håller jag kontakten med de gamla kompisarna. Som sagt i torsdag träffades vi. Det började med ordentlig omkramning av alla damer med tillhörande positiva verbala yttringar till gemensam glädje. Och så hälsade jag som alltid vår kursledare Jean- Louis med ett glatt "Bons soir, mon cher capitain de bateau." Han har varit vår klippa genom åren.
Kvällens måltid var rullade rödspättafiléer med championgsmör och lite extra grädde. Det hela blev supergott. Till efterrätt panakotta med glasyrstekta päron. Till huvudrätten drack vi ett chilenskt vin som jag inhandlat. Sankta Digna. Superbert. Till efterrätten drack vi Muscat d'alexandrie. Trots det måttliga priset ca 60 lusidorer var det jättegott.
Språket bör vara franska. Så är det också. Min franska går dock på kryckor, mest beroende på att de andra är så väldigt duktiga. Ibland går språket över på spanska och då går det genast lite bättre. De flesta talar bra spanska - speciellt Mona och Jean Luise och jag också för den delen om jag får skryta lite grann. Tiiu och Ingrid pratar naturligtvis också bra spanska fast de vill vara mer renläriga. När vid drar en bra historia så kommer gärna svenskan och ibland även skånskan fram. Men de historiorna tål knappast tryck, så de får leva i våra minnen. Denna franska matlagningsgrupp är i högsta grad en social sammanslutning, som jag uppskattar mycket. Det är en grupp väldigt fina mysiga människor med fina värderingar, som träffas lite då och då. Egentligen borde jag vara med varje gång, men har man många järn i elden så får man begränsa sig.
I morgon bittida åker jag till Dalarna till barn och barnbarn. Hustru Persson är redan där.