Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

lördag, januari 27, 2007

Arbetsglädje

I bibeln står det: Tänk på vilodagen så att Du helgar den. Undrar just om det gäller för pensionärer också?

Hur som helst. Jag har tidigare pratat om vårt stora projekt med att scanna alla våra diabilder. Jag startade med Gud i hågen. Hade scannat en hel del vanliga bilder och det hade gått bra. Vi gick igenom några lådor och plockade ut de bästa bilderna. Så satte jag igång. Döm till min förvåning då det bara kom fram mörka bilder som jag knappt kunde se vad de föreställde. Jag försökte gång på gång med samma nedslående resultat. Bilderna är nog för gamla och då blir de så här eller så är glaset för tjockt så ljuset orkar inte igenom för att scanna bilderna.

Humöret sjönk betänkligt. Det som var så stort skulle det bli ett fiasko. Ja allt tydde på det. Hur skall jag kunna hantera denna förnedring? Hur som helst kan jag inte visa dessa bilder. Man kan knappt se vad de föreställer. Med svansen mellan benen beslöt jag att projektet fick vila ett tag. I går kände jag mig mogen att göra ett nytt tappert försök.

Man kan ställa in scannern beroende på vad man skall scanna. Är det svartvitt skall man ställa in den på gråskala och det fungerar bra. Med mina dior har jag ställt in den på foto- färg och det har inte fungerat- tyvärr. Nu fann jag att det fanns ytterligare ett alternativ; positiv film- färg. Jag ställde in det på det och började scanna. Vad tror ni hände? Jo, fram kom en alldeles förträfflig bild på skärmen. Jag var förstummad. Det fungerade - projektet var räddat. Plötsligt tyckte jag att solen börjat skina. Arbetsglädjen hade kommit tillbaka. Nu har jag scannat i flera timmar fast det är helgdag. Gud mig förlåte!!

Det är väl så att vi gamlingar hela tiden balanserar på gränsen för vårt kunnande. De må gälla scanners, mobiltelefoner, digitalkamror och DVD-spelare och en hel del annat som jag inte ens vet namnet på. Alla de här prylarna har kommit till eller i alla fall blivit vanliga efter vår sk. aktiva tid. Vill man i alla fall hänga med så är det faktiskt inte så lätt. Det har nog mer än jag kunnat konstatera.

Det viktigaste är att vi försöker hänga med. Skam den som ger sig. Med barnens hjälp brukar det mesta ordna sig.

Jag scannar vidare!!!

1 Comments:

Blogger Christian Persson said...

Bra kämpat. Öppna inte dessa spam kommentatorer som ligger.

9:42 fm  

Skicka en kommentar

<< Home