Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

måndag, januari 15, 2007

Massor med minor

I går kväll ringde en gammal vän och var upprörd. Han hade funderat mycket på hur han skall kunna hjälpa de fattiga i u-länderna. Vi hade diskuterat det tidigare och kunde då konstatera att det är så himla lätt att pengarna hamnar i fel ficka. Eftersom jag själv jobbat som biståndsarbetare vet jag allt för väl att en del projekt kan läcka som såll.
Själv ger jag inte pengar till sk insamlingsgalor hur behjärtansvärt det än kan verka. Jag hjälper gärna, men då får det vara direkt utan mellanhänder.
Och det är inte det lättaste när avstånden är stora.

Hur som helst hade min vän kommit på en lösning. Det finns ett minröjningsföretag som varit väldigt framgångsrikt och effektivt som heter Countermine. De har utvecklat en helt ny teknik. En kombination mellan en caterpiller och en roterande front, som kan slå sönder minorna så snabbt att de inte hinner detornera. Dessutom går den ner en halv meter djupt i marken, så att marken är odlingsbar efter minröjningen. Jämfört med manuell minröjning har den en väldig kapacitet. Vill Du veta mer så gå in på www.countermine.se .

Du förstår, sa han, jag har köpt aktier i countermine. Därigenom kan jag stödja dem och då gör jag nytta.

Du förstår det finns över 100 miljoner minor utlagda i över 80 länder. Hörde Du, över 100 miljoner minor. Det är inte klokt. De täcker en yta motsvarande hela Skandinavien. Det är ett jätteproblem. Varje år dör 15- 20000 oskyldiga människor av detonerande minor och många fler skadas. Tänk dig bara en pojke som sparkar boll. Bollen flyger ut i naturen. Pojken springer efter bollen och minan exploderar! Här i trygga Sverige tror vi att något sådant kan hända, men jo, verkligheten är en annan.

För ett antal år sedan blev jag erbjuden ett jobb i Mocanbique. Eftersom jag visste att landet var nerlusat av minor tackade jag nej. Det var livsfarligt att vistas utanför vägarna. Och så är det säkert än i dag.

Kan jag bara rädda en enda människas liv så skulle jag känna att jag gjort rätt, sa han.

Jag tror säker att ditt handlande är mycket klokt, sa jag till honom. Det vore nog inte fel att även jag skaffade mig några countermine-aktier. De säljs på NGM-listan.

I övrigt har dagen varit intensiv. Träning på Fysiken. Förutom det vanliga programmet så blev det 10 minuter i roddmaskinen. Det var vad jag tålde. Efter lunch och middagssömn blev det microbirding. I Borstahusens hamn såg jag en tretåig mås. Jag har sett den förut, men aldrig i Sverige, så det blev en ordentlig artsup som jag drack när vi såg på idrottsgalan på kvällen.
Nu har klockan snart 12 så det är bäst att jag knyter mig. Vi ses.