Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

tisdag, januari 09, 2007

Hur gör man för att må bra?

Har Du hört den här?

En snubbe satt hemma vid köksbordet och såg allmänt sur ut.
Hans fru tittade länge på honom och efter ett tag gick hon fram till honom med ett stort glas öl i handen och sa:
Lilla gubben, en kall härlig öl skulle kanske smaka bra?
Han kunde inte motstå frestelsen, men efter ett tag sa han:
Fan, nu har hon förstört det bästa dåliga humör jag haft på länge.

Var den rolig? Ja, det beror på om man fattar pointen.

De säger ju att ett gott skratt förlänger livet.

Omega-3 lär ju också vara nyttigt. Därför äter vi sill minst en gång i veckan.
Hoppas det hjälper! Vi tror i alla fall på det. För säkerhets skull brukar jag dessutom smörja lite omega-3 rikt magarin på de kokta potatisarna, som blir över när vi ätit lunch. En del tycker nog det är overkill, men jag tror på det. Och så är det ju riktigt gott.

Antioxidantia måste man också äta för att få bättre motståndskraft mot diverse sjukdomar. Det är viktigt, väldigt viktigt. De viktigaste källorna är frukt och grönsaker. Därför är alla mina mellanmål frukt, mest äpplen och päron.
Redan läkekonstens fader - Hippokrates - sa att maten är den bästa medicinen. Jag tror han har rätt. Därför äter jag inte ett enda vitaminpiller.
Tror mig ha läst att de vitaminer och mineraler som man får i sig genom maten utnyttjas bättre än de artificiella som man får genom piller och mediciner. Därför dricker jag hellre standardmjölk än lättmjölk.

Ett par glas rött vin om dagen eller kanske hellre om kvällen lär också vara väldigt nyttigt. Det var inte svårt att övertyga mig.

Om man därtill motionerar lite grann varje dag så har man gjort vad man kunnat. Man skall ju inte medvetet gräva sin egen grav.

Det viktigaste är inte bara hur länge man lever utan även hur gott man lever.

I morgon skall Therese ta hand om mina fötter. Det brukar också sitta bra.

Vi ses. Jag letar fortfarande efter gråsparvarna.