Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

torsdag, januari 04, 2007

Ett nytt år har börjat



Jag har ett ständigt problem.
Jag allt för många böcker, som jag ännu inte hunnit läsa. Förmodligen är jag inte ensam om detta.
Just nu försöker jag ta mig igenom en bok på ca 2 kg, som heter "Kolonialismens svarta bok" redigerad av Marc Ferro. Eftersom jag bott så många år i Afrika har problemen med kolonialismen hela tiden funnits i bakhuvudet.
När började kolonialismen? Den började nog med Columbus. Som jag förstått var hans första resa till Amerika, han företog ju tre, av typ ren upptäckarglädje. Men han såg också att här fanns det rikedomar, här fanns det guld. När han gjorde sin andra resa 1493 var det annat ljud i skällan. Det som följde var en tragisk historia. Det var framförallt öarna i det karibiska havet som blev utsatta. Han hade skrivit till det spanska kungahuset att öns innevånare var lämpade för att lyda order och att sättas i arbete och att utföra andra sysslor. Med andra sysslor menade Columbus att leta efter och att utvinna guld. Det var hela saken. Och det blev hårda bud för ursprungsbefolkningen. När de kom till ön Hispaniola uppskattade man befolkningen där till 1,1 miljoner. Men spanjorerna förde också med sig sjukdomar som smittkopper och mera sådant som indianerna inte hade någon motståndskraft emot.. Detta och ett hänsynslöst utnyttjande gjorde att urbefolkningen minskade kraftigt. 1507 var den nere i ca 60 000, 1520 fanns endast några tusen indianer kvar. I Puerto Rico fanns inte en enda. Kuba drabbades av samma katastrof.
Man försökte hålla de styrande i Spanien borta från sanningen. Sannolikt var de inte medvetna om vad som skedde. För dem var omvändelsen av den primitiva befolkningen till den katolska kyrkan det viktigaste. Till och med påven Paul III ville ha ett ord med i saken och han meddelade från sitt ämbete 1537 , att han hade kommit fram till att även indianerna hade en själ och att de inte borde förslavas. I Karibien lyssnade ingen. På 1700-talet fanns inget kvar av ursprungsbefolkningen. Öarna befolkades i stället av slavar från Afrika plus en del höjdare från Europa.
Jag skall inte fortsätta att prata om azteker, inkas och övriga indianer. Kanske blir det en annan gång. Konstaterar bara ännu en gång att människan är ett märkligt djur!!

Boken får vila ett tag. Jag behöver tänka på annat.

I och med det nya året börjar microbirdingen - fågelskådningen inom Landskrona kommun - för min del. Jag har redan varit ute flera gånger i det dåliga vädret och lyckats skrapa ihop 40 arter. Birgitta tog en bild av mig för att verifiera mitt handlande (se ovan). Det trevligaste med microbirdingen är att man inte håller på med raritetsjakt utan alla arter är lika intressanta. Just nu håller jag på att leta efter gråsparvar. De har blivit allt ovanligare. Det gäller många arter. I fjol lyckades jag inte hitta en enda svart flugsnappare. Och det var flera som misslyckades med det.

Det händer alltid något i naturen. Just nu blommar det kejsarolvon på Carl XIs väg (se bild). En och annan forsytiablomma har jag också sett och på gräsmattorna finns det gott om blommande tusenskönor.

I kväll är det trettonafton. Vi tänker avnjuta en lövbiff beledsagat av ett gott rödvin. Jag ser fram emot en smaklig måltid. Vi hörs!

4 Comments:

Blogger Christian Persson said...

Jag hörde på radio idag av Stockholms ornitologiförenings ord att det finns en del fåglar som inte flyttat i vinter. Har detta fenomen visat sig i herr bloggares närområde också??

/Christian Persson (balkongbirdingklubben)

11:23 em  
Blogger SvenPersson said...

Det har setts vipor i Kristianstadstrakten, men vi har faktiskt inte märkt något särskilt. De kanske tycker det är skönt att komma bort ett tag från alla microbirdare?

2:33 em  
Blogger Christian Persson said...

Idag såg jag en hel änder vid Huvudsta Strand. Hade dock glömt brödet.

Ändmatarklubben

3:12 em  
Blogger SvenPersson said...

Det är lika bra det. De blir bara bortskämda. Ett år som i år har de mycket lättare att hitta nåt att äta. Jag brukar bara titta på dem.

7:28 em  

Skicka en kommentar

<< Home