Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

tisdag, januari 23, 2007

Skola i kris

Ni har nog inte kunnat undgå att notera problemen på Gustav Adolfskolan i Landskrona. Landskrona har verkligen blivit något av en kändis fast på fel sätt.

Varför har det blivit så? Det hela är säkert en lång process. Det började på 70-talet. Det har handlat om den kravlösa skolan. Eleverna fick inte stressas med betyg och krav. Det finns skolor som slutar kräva att eleverna använder punkt, komma och stor bokstav. Vart är vi på väg. Jag tycker det är för djävligt, rent ut sagt.Min fru brukar säga att Göran Persson förstörde den svenska skolan. Och hon har jobbat som lärare i massa år, så hon vet nog vad hon talar om. Inga betyg förrän i de högre klasserna. Lärarna har inga maktbefogenheter. Rör de en elev så blir det anmälan. Så har det fortsatt.

Den ökade invandringen har säkert ökat problemen, speciellt här i Landskrona där det kommit in många fler invandrare än kommunen klarat av. Och inte har det gjorts speciellt mycket för att begränsa den. På så vis har vi bara förlorare.

Man har talat vackert om integration. På Dammhagskolan är det numera ca 95 % invandrare. Hur skall man då kunna integrera och till vad?. De har knappast någon att prata svenska med.

Det måste ändå vara ledningens övergripande ansvar som det är fel på. Jag har alltid hävdat att man måste sätta ett tak för antalet utländska elever som det får finnas i varje klass eller skola så att en integrering skall vara möjlig. Var den skall ligga är inte så lätt för mig att säga,men jag skulle gissa att 15 - 20 % kunde vara en lämplig %-sats. Då skulle jag tro att vi hade fått vinnare både bland svenskar och invandrare.

Men så är det nu inte. Dammhagskolan tycks inte vara det största problemet, troligen därför att man gjort väldigt mycket för elevernas fritidsaktiviteter.

På G-A har det varit en massa stök. För ett tag sedan blev en lärare slagen av en elev, vilket var väldigt frustrerande.
Det som fick droppen att rinna över var att några elever smällde av smällare inne i skolan med personskador bland de anställda som följd.
Och resten har ni säkert läst. Skolan stängdes. 6 elever skulle flyttas till andra skolor och 22 elever fick läsa hemma under en vecka.
Sen blev det möte med alla berörda och skolan började tillämpa nolltolerans. Inga fula och kränkande ord. Ordning och reda. Ordningbetyg skulle införas. Dessutom fick man bara tala svenska. Bröt man mot reglerna skulle föräldrarna omedelbart underrättas osv.

Redan har det kommit gnäll från diverse håll. Inte kan man väl förbjuda barnen att prata sitt eget språk. Det tror jag säkert att man kan åtminstone under lektionstid. Ju mer de pratar svenska desto fortare lär de sig att behärska språket. Det är ju ändå en svensk skola.
Vi kan väl inte förbjuda eleverna att ha med sina mobiler? Tänk om det är någon som ringer! Då måste man ju svara. Skitsnack!!

När jag jobbade som biståndsarbetare ute i stora världen hade vi en gyllene regel. Att aldrig tala svenska med varandra om det var andra närvarande som inte förstod vad vi sade. Kom det in någon som inte talade svenska övergick vi genast till deras språk. Det må vara engelska, spanska eller portugisiska. Det är bara vanlig takt och ton och respekt för andra människor. Det är väldigt lätt att tro att man talar illa om dem som inte förstår och det försvårar möjligheten att skapa goda relationer.

Det är glädjande att se att de nya kommunledningen tagit problemen på allvar. De är verkligen något nytt och mycket välkommet.

Jag är väl medveten om att problematiken med skolan är mycket mer än bara språket. Men det är i alla fall en start och jag är säker på att de med förenade krafter kommer att göra mycket mer.

Vi får följa utvecklingen. Jag hoppas verkligen att det blir bättre. Sämre kan det knappast bli.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Sven Persson.
Tack för en mycket tänkvärd blogg angående skolan.
Äntligen är det en tendens till mer ordning och reda. Hoppas innerligt att s-ö,lärare och rektorer kan få lite ordning på skolan igen.
Sven J.

4:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home