Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

fredag, februari 02, 2007

Fit for fight!!

Först vill jag be mina trogna läsare om överseende för att jag inte skrivit i detta medium under de sista dagarna. Orsaken är att jag ville berätta om vissa bilder, men datorn har svikit mig. Jag har inte lyckats överföra bilderna till bloggen. Christian kommer hem under helgen. Hoppas han kan hjälpa mig.

Nåja, jag tänker tala ett par ord om min träning på Fysiken.

För att må bra tror jag att man måste äta rätt och se till att kroppen får sin behövliga motion.
Ni vet nog att jag går på Fysiken. Det är ett gym som ligger i samma hus som Hotell Öresund dvs ca 200 m från min boning. Jag lovade i mina nyårsföresatser att jag skulle sköta min träning lite bättre. Det är februari nu och jag måste säga att det är inget fel på mitt samvete. Åtminstone vad gäller fysisk träning.

Vad gör jag på gymmet?

Det skall jag gärna berätta.

1. Uppvärmning.
Jag börjar med cykling på motionscykeln i 10 minuter. Det är kanske inte så mycket, men jag tycker att det räcker för att bli lite uppvärd innan jag börjar med maskinerna. En del ser cykling som viktig för fettförbränning, men det gör inte jag. Jag vet att jag är lite överviktig, men jag tror inte att det spelar så stor roll. Det viktigaste är att kroppen får arbeta. Jag har ingen lust att cykla i en timme bara för att förbränna fett. Min filosofi är att alla muskler skall arbeta lite grann när man är på ett gym.

2. Träning med olika maskiner.

På gymmet har vi fått nya maskiner. Jag kör igenom allihopa utom en som jag inte gillar. I stället för den kör jag en av de gamla maskinerna, som jag har lite klockarkärlek till. När jag kör detta pass har många muskler fått sig en ordentlig duvning och det tror jag är bra. Det tar knappt en halvtimme. Jag håller en medelhög belastning. Jag ser att det är många, även damer, som belastar maskinerna väldigt hårt. De vill kanske bevisa att de är jättetuffa. Själv är jag rädd för skador. Jag tar gärna lite mindre och i stället kör jag med lite fler upprepningar. Man är ju ingen ungdom längre. Blir man överansträngd så måste man kanske sluta träna en månad eller så och då har man ju missat pointen.

3. Rodd
När jag kört maskinerna brukar jag ro i 10 minuter. Det brukar bli ca 1600 meter eller något liknade. Även här underviker jag att pressa mig till max. Tror det kan vara lite farligt. Det gjorde jag en gång tidigare och det tog ganska tid innan kroppen var återställd igen.

4. Massage
På gymmet kan man få vattenmassage. Man ligger på en vattensäng och blir masserad av vattenstrålar under 15 minuter. Det känns riktigt bra som avslutning på träningen. Sen blir det dusch.

Det var det hele, som dansken säger. Till detta kan tilläggas att jag försöker träna tre gångar i veckan. Frågan är om jag klarar av att vara så duktig? Den som lever får se. Sen brukar det bli en och annan promenad varje dag. Jag har ju min microbirding. Just i helgen kom sonen Christian och hälsa på. Vi tog oss en ordentlig promenad i Saxtorpsskogen på gott och väl en timme. Det kändes skönt. Jag sov gott på middagsluren. Vi hörs.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ser ut att vara ett bra träningspass.

Tack för senast/Christian

4:27 em  
Anonymous Anonym said...

Ser ut att vara ett bra träningspass.

Tack för senast/Christian

4:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home