Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

söndag, februari 11, 2007

Vinkorkar

Vinkorkar har blivit ett allt hetare samtalsämne, åtminstone i vissa kretsar. Så är det, inte sant.
Enligt Svenska Vinskribenters statistik skall så mycket som 7-8 % av alla buteljer som prövats vara mer eller mindre korkskadade. Det låter inte klokt. Troligen är det så att många viner varit mindre defekta och herr Mellan-Karlsson har över huvud tagit inte lagt märke till detta. Det tror jag i alla fall.
Inte desto mindre är korkskador ett problem att ta på allvar.
Jag tänker på han som fick chansen att testa ett Chateau Mouton-Rotschild från 1961. Det är ett vin som betingar ett pris på ca 15.000 kronor per butelj. Det första han kunde konstatera var att vinet var korkskadat dvs smakade unkigt och muggit och var i stort sett odrickbart.

Vad beror då detta på? Jag vet egentligen inte. En del hävdar att korkeken angripits av en parasit, som utsöndrar ämnen som förstör smaken på vinet. Andra hävdar att man försöker skörda korken för nära marken och därigenom får en obehaglig smak. Rent allmänt är problemet att det har blivit allt svårare att få tag på kvalitetskork.

Det har kommit nya aktörer på marknaden. Kompositkorkar och en del annat, men det mest radikala är att man börjat använda gamla hederliga skruvkorkar. De fina chateauerna har naturligtvis rynkat på näsan, men nytänkarna har inte tvekat. I Australien , där det finns gott om frifräsare, har allt fler vinmakare börjat använda skruvkorkar. En del kritiker tycker kanske att man tappar en del av känslan. Men vadå!
I fjol var jag i Franken i norra Bayern. Många av vingubbarna hade börjat använda skruvkorkar. Goda härliga viner. Jag tyckte det var toppen. Jag brukar som regel glömma korkskruven på våra resor. Varje gång har jag varit tvungen att leta upp ett ställe där man kan köpa en ny korkskruv. Men det är dock inte detta som är pointen. Det viktigaste är att vinerna är lika fina, som de med naturkork och så slipper man risken att råka ut för korkskador. Det gäller speciellt dessa vita viner, som inte behöver lagras så länge.
Jag tror att när de stora elefanterna börja använda skruvkorkar får vi en ketchupeffekt. Och jag tror inte att vi får några förlorare.
Jag tror på skruvkorken!!! Leve den!!