Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

tisdag, november 28, 2006

Furudals julmarknad





Vi har nu kommit upp till dottern Annika i Skattungbyn, Orsa. På lördagen for jag och Birgitta till Furudal för att besöka julmarknaden. Det var redan mörkt. Marschaller och mera genuina tallknabbar lyste i mörkret vid Furudals bruk. Det var en massa aktiviteter bl.a. luffarslöjd dvs en slags trådslöjd som luffarna brukade tillverka och sälja förr i tiden. Vi köpte en liten ljusstake till Annikas födelsedag. Sen smakade vi på tullul, som är en lokal variant på tunnbröd lagat på potatis, mjöl och salt. Ett stånd ute i mörkret sålde nylagade kolbullar. Jag kunde inte låta bli att smaka. Det var som fläskpannkaka. De var flata trots namnet. Vill Du veta mer om kolbullar så gå gärna in på: www.agunnarydskolmila.se/kolbullar.htm
De hade också en tipsrunda. Vi provade på. De allmänna frågorna gick bra tyckte vi. De med lokal anknytning var lite knepigare, men då fick man gissa. Vi tog inte så allvarligt på det.
Döm till min förvåning när telefonen ringde lite senare på kvällen och berättade att jag vunnit tredje pris i tipsrundan. Jag fick en fin mugg som det stod "God Jul" på. Vi är kanske så dumma i alla fall. Vi hade ju hjälpts åt, Birgitta och jag.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej trevlig läsning som alltid.
Christian

8:16 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Svenne!
Kul läsning-hittade direkt.
hälsningar.
h´Atlas

10:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home