Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

söndag, december 03, 2006

1sta advent


Dagen började lite konstigt. Tidningen kom inte. Jag fick ringa och de vanlig morgonrutinerna, som har blivit ganska inrutade, blev rubbade. Hur som helst vi hade bestämt oss för att gå i kyrkan. Det är ju 1sta advent.
Vi har ju en vacker kyrka. Byggd på utfyllnadsmark från havet. Den byggdes under senare delen på 1700-talet. Den heter Sofia Albertina efter en ettårig prinsessa. Det var så att kung Adolf Fredrik med sin gemål Lovisa Elonora var här på besök. Kungen skulle inspektera försvarsanläggningarna och drottningen skulle döpa kyrkan. Det är lite oklart vad kyrkan skulle heta, men hon bestämde helt sonika att den skulle uppkallas efter hennes lilla flicka, Sofia Albertina, som också var med. Och så fick det bli. Sofia Albertina var syster till Gustav III.
Det var knappt halvfullt i kyrkan. Det tycks bli mindre för vart år. Jag satt och beundrade den vackra altartavlan som målats av den danske konstprofessorn Karl Bloch. Den har sin lilla historia. Den skulle kosta 4000 kr. Det var 1885. Det tyckte kyrkan var alldeles för dyrt och ville ha en enklare variant för en tusenlapp. Men då trädde en av stadens grosshandlare, C. F. Neess, fram. Det är klart att vi skall ha en ordentlig altartavla, sa han. Jag betalar. Och det gjorde han.
Karl Bloch har målat två altartavlor med samma motiv. Båda är kallade Christus Consolator. Den ena finns här i Landskrona och den andra i Hörup utanför Ystad och denna har kopierats i ett stort antal kyrkor. Många tror att det är landskronatavlan som kopierats, men så är det inte.
Det har sina sidor att gå i kyrkan. Jag är inte ateist, men har lite svårt att hänga med tankegångarna. I bönen om förlåtelse står det: Du som i Kristus öppnar världen och utplånar världen alla synder. Med tanke på alla krig och allt annat elände i stora delar av världen hade jag varit lyckligare om det hade stått: och förhindrar världens alla synder. Ja, varför skulle det inte kunna vara så?
Psalmer, uppläsningar och predikan för mässan vidare. Jag har lite svårt att koncentrera mig ibland. Då ägnade jag mig åt att böja latinska verb i futurum. Det gick ganska bra så länge jag höll mig till 1sta och 2dra konjugationen, men när jag kom till 3dje och 4de så krånglade det till sig. Skärpning!! Vid trosbekännelsen skall alla läsa med. Jag var tyst. Tänkte bara kan det verkligen vara så. Den helige ande och ett evigt liv. Det är klart att man vill att det finns en gud. Det vill nog alla, åtminstone när man är svårt sjuk eller håller på att drunkna. Man kan bara hoppas. Konstig att det är så olika mellan olika religioner. Man kan undra vem som har mest rätt. Något facit finns väl knappast.
Jag skulle nog inte ha funderat så mycket. Det gjorde att jag hoppade över nattvarden.
När vi lämnade kyrkan bjöd de på pepparkakor. De var jättegoda.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

osojnev27Bra skrivet.
Det är tydligen inte bara Geteborgsposten som kan utebli.
Hälsn.
Sven J.

11:42 fm  

Skicka en kommentar

<< Home