Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

fredag, december 08, 2006

Rymdfärder

Ja, idag skulle Fuglesang upp i rymden. Men vädret satte käppar i hjulet så han fick vänta ett tag till.
Vad skall man tycka om att satsa så väldigt stora belopp för åka ut i rymden. Själv kan jag inte fatta vad vi har där ute att göra. Vad som kan vara bra är väl alla spin-off-effekter, som kommer som biprodukter av rymdforskningen och som vi kan ha nytta av här på jorden.
Jag kollade Nasas budget och den ligger i runda slängar på 150 miljarder kronor om året. Det är mycket pengar det. 150 miljarder lusidorer. Ta er en funderare. 150 miljarder svenska kronor. Tala inte om vad alla krig kostar. Det är multo var så söker!!
Men människan är tydligen en varelse som aldrig blir nöjd. Bara mer och mer. Det ligger tydligen inbakat i generna. Nu räcker inte månen, utan man pratar om mars och om planeter som ligger ännu längre bort. Häromdagen hörde jag någon som pratade om att andra solsystem skulle vara möjliga att nå.
Jag hade en kemilärare när jag gick på specialgymnasiet för 50 år sedan som sa till oss: "Jag skulle önska att alla läste åtminstone en fil lic i astronomi, så att de kunde inse vår litenhet i universum." Jag tyckte han var en vis man.
Om vi ser oss själva i ett universiellt perspekiv är jorden mindre än ett sandkorn. Vi är nog inte så very important.
Jag skulle hellre se att vi klarade av jordens egna problem och det finns förvisso gott om sådana. Krig, svält, enorm fattigdom och HIV, växthuseffekten inte att förglömma. Men det är kanske för mycket begärt. Det tycks inte ge några points i världspolitiken.
PS Läste just i bladet att rymdstationen kommer att kosta 700 miljarder kronor. Det Du!! DS