Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

tisdag, februari 13, 2007

Om samarbete

Det är så mycket skidsport på TV att det är svårt att få tid över till att blogga. Nåja PH fick ett VM- silver i dag så nu kan vi sätta igång.

I dag var jag i Lund. Det är tisdag och då läser jag latin. Efter lektionerna gick jag till Bengtssons ost för att köpa lite kvalitetsost. Det gjorde att tåget som jag brukar åka med redan hade gått. Nåja, då tar jag väl nästa. Det var ett som gick en halvtimme senare, men det stod Helsingborg - Göteborg på dataskärmen. Det stannar kanske inte i Landskrona? Bäst att jag frågar. SJs biljettkontor låg alldeles intill. Jag knallade in och frågade. Mannen i lucken svarade: Jag vet ingenting om de där tågen, så Du får fråga på Skånetrafikens biljettkontor. Det ligger några hus bort i den riktningen. Jamen, fortsatte jag, det här är ju ett Öresundståg så då måste Du väl ändå veta. Tyvärr inte, sa han. Du får gå dit bort. OK, sa jag ,då får jag tacka för den den goda servicen det var ju väldigt vänligt. Sen gick jag.

Var ligger nu Skånetrafiken? Gick åt andra hållet. Efter några hus såg jag en skylt som visade dit. Jag följde spåret. Var så framme vid dörren. En sån där som öppnade sig automatisk. Jag skulle just gå in då jag läste. "Hoppas att Du respekterar att detta är inte en ingångsdörr"! Nähä. Nu har jag följt pilarna och så får jag inte gå in. Beslöt mig för att inte reta upp mig. Man får väl försöka leta upp en dörr som man får gå in igenom. Gick runt huset och minsann där fanns en dörr, som det var tillåtet at gå in igenom.
Så fick man ta en nummerlapp. Bara en kassa öppen. Många som väntade.
I andra kassan satt en annan dam som höll på med några papper. Tiden ramlade på. Till sist gick jag fram och frågade damen. Tänkte att nu blir väl de andra kunderna förbannade. Men de sa inget och damen sa att tåget stannade i Landskrona. Tack sa jag. Det hade varit bra om det stått på skylten,sa jag. Hon tycktes inte ha någon uppfattning i den här frågan. Hon sa i alla fall inte något utan övergick till sina papper.

Jag knallade till rätt spår och stod och funderade över min lilla upplevelse.
Just innan tåget skulle komma slog det mig plötsligt att jag hade inte löst någon biljett. Stor aktivitet. Biljetten fixades, tåget kom och jag åkte med.

Jag funderade. Behöver det verkligen vara så krångligt? Skulle inte SJ kunna upplysa mig om Öresundstågets tider? Lika ofta är jag en av SJs kunder.
Det tycks vara viktigt att motarbeta varandra. Man blir faktiskt lite illa berörd.

Tänkte på en händelse från mitt gamla jobb. Två avelsuppfödare sålde avelsdjur. Jag var hos den ene tillsammans med en lantbrukare. Nej, sa uppfödare A, jag nog nog inget som passar Dig, men tror att uppfödare B skulle kunna hjälpa Dig. Konkurrerar ni inte frågade jag. Det här hade jag inte väntat mig. Jovisst sa uppfödaren, visst konkurrerar vi, men vi hjälper gärna varann när vi inte själva kan sälja. Med samarbete kommer vi båda längre.

Det hade nog inte varit fel om fler tänkt på det där viset. Tack och godnatt!

.