Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

fredag, december 15, 2006

Att scanna bilder

Det är inte måttligt vad en gammal man måste lära sig för att upprätthålla en någerlunda acceptabel allmänbildning. Vi har ett helt skåp fullt med diabilder. Vi har länge diskuterat vad vi skall göra med dem. Vi har kommit fram till att det enda raka är att scanna in de bästa bilderna och spara dem på en eller flera CD-skivor. Resten får gå till det runda arkivet. Ett jätteprojekt. Problemet är att då måste man kunna scanna. Vi har köpt en scanner för ett tag sedan, men sen har inte mycket hänt. Christian visade mig när han var hemma en gång, men jag lät det gå för lång tid innan jag satte igång och då hade jag glömt bort det.
Nu måste Du skärpa Dig, sa hustru Persson. OK, vi har en gemensam vän i Markaryd, Walter, som är en hejare på allt tekniskt. Vi bad honom komma och det gjorde han gärna. Han och hans hustru Ulla kom idag.
Vi har jobbat stenhårt. Laddat ner Adobe Photoshop och scannat ner allt möjligt. Vi börja med svartvita kort, fortsatte med julkort och gick sedan över till diabilder. Vi korrigerade bilder både på ena och andra viset. Vi provade med extra skärpa. Mot slutet surrade det en del i mitt huvud, men jag tror nog att jag skall klara av det och Walter har lovat mig support om det behövs.
Ja, livet är fullt med utmaningar om man bara bjuder till och det är väl det som är livets krydda och pastej.
I dag skall jag inte scanna mer. Vi håller tummarna. Ciao!