Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

lördag, februari 24, 2007

Lastbilar på vintervägar

Jag har funderat en hel del på alla problem, som vi haft på vägarna i samband med det senaste vintervädret.
I de flesta fall är det lastbilar med sommardäck som är orsaken till de flesta trafikproblemen.
Av någon outgrundlig anledning kan man tydligen inte kräva att lastbilar skall ha vinterdäck. För mig är det fullkomligt obegripligt. Vad har vi våra myndigheter till? Jag förstår överhuvudtaget inte att man kan försvara detta. Det måste tydligen finnas andra krafter som ligger bakom. Visst är det viktigt att bilarna kommer fram i rätt tid, men det måste finnas gränser för hur långt man pressar chaufförerna. För min del tror jag att det är pengaintressen som ligger bakom. Men då är det ändå obegripligt. Har man dåliga däck så kör man av vägen och så kommer man ändå inte fram. För att inte tala om alla andra problem som man vållar andra trafikanter.

Så vitt jag förstått talar man officiellt om något som heter nollvision. Det innebär att man vill försöka få ner antalet olyckor så lågt som det över huvudtaget är möjligt. Varför i all världen angiper man inte de problem som är alldeles självklara. Att förbjuda alla lastbilar som inte har vinterdäck under vinterhalvåret. Se till att alla inkommande lastbilar, som inte har godkända vinterdäck, får åka tillbaka med första bästa färja, samtidigt som vi ställer lika höga krav på våra svenska lastbilar. Det gäller tydligen bussar också. Om vi inte tar i med hårdhandskarna så kommer vi att få leva med de här problemen och det är det väl ändå ingen som vill.
Jag tycker att man har haft all tid i världen att fundera på hur man skall tackla de här problemen. Men finns inte viljan så blir det ingen lösning.
För personbilar finns det bestämmelser som det räcker till och blir över, men när det handlar om lastbilar så har man tydligen att göra med en helig ko. Om man vill ha ner olyckorna och trafikproblemen så måste man verkligen ta i de här problemen på allvar.
Jag är säker på att det finns de som kommer med en massa bortförklaringar, men jag tvivlar på att det är någon substans i dem.
Jag hoppas på bättring och det gör säkert många med mig.
Nu stänger jag butiken. God natt!!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Håller med dig/Christian

8:01 em  
Anonymous Anonym said...

Vilka kanaler ska man gå via för att få något gjort. "Alla" är överens om att lastbilar i vinterväglag är ett elände, men hur kommer man åt det.
Lone

5:21 em  
Blogger SvenPersson said...

Ja,det är frågan Lone? Jag tänker tala med Torkild Strandberg, som är högsta politiska hönset här i stan och tillika vår hyresgäst och Birgittas f. d. elev. Om han inte kan göra något så har i alla fall hum om gångbara kanaler. Tack för ditt inlägg Lone.

10:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home