Namn:
Plats: Landskrona, Skåne, Sweden

torsdag, mars 29, 2007

Att sjösätta båtar

Landskrona var länge känt för sitt stora varv. För ett tiotal år sedan gick emellertid varvet i konkurs med massor med arbetslösa. Tiderna hade ändrats, konkurrensen hade blivit hårdare framför allt från Asien.
Sedan har Landskrona sakta kommit tillbaka. De varv som nu finns reparerar dels båtaroch färjor och dels bygger de skrov som sedan färdigutrustas i Norge fast i långt mindre skala än tidigare.

Min gode vän Bruno mailade till mig och frågade om vi hade lust att vara med på en skeppsättning i dag. Ja, det kunde väl vara trevligt. Bruno kom och hämtade oss. Mycket var avspärrat men med Brunos kontakter öppnades dörrarna och vi kom det färdiga skrovet in på livet. Jag hade kameran med så det blev några bilder, men än så länge kan jag inte lägga in dem. Bara namnet gav en liten fingervisning om dagens verklighet. Hon, alla båtar är kvinnliga, skall heta Bibby Topaz, Panama. Lite försenat gled skeppet ner i havet omgiven av inte mindre än tre bogserbåtar. Allt gick väl. En av dessa bogserare skall sedan ta fartyget vidare till Norge för färdigställande.

När man går där nere ser man att skeppsvarven inte är inne i en gyllene period. Mycket är slitet, mycket är dåligt underhållet. Kranarna har inte målats på länge, flytdockan är sliten. Jag tror de har det kämpigt. Man har haft arbetskraft från Baliticum, men den blev visst för dyr så nu är de flesta från Rumänien. Man kan undra vad nästa steg blir. Kineser kanske. Svensk kompentens finns knappast och hade den funnits hade den kanske varit för dyr. Man kan bara fundera.
Jag tänker inte analysera saken vidare för det går över min kompetens. Hur som helst var det kul att få vara med. Man lär sig alltid något och så länge man gör det är livet värt att leva. Navigare necesse est sa de gamla romarna
och det får väl sätta punkt för dagens epistel. Vi hörs!!